Testiran revolucionarni dizajn aviona bez krilaca i zakrilaca

0
1465
Testiran prototip bespilotne letjelice Magma

Britanska kompanija BAE Systems koja je aktivna u području vojne i aviotehnologije predstavila je prototip revolucionarnog dizajna aviona/drona nazvan Magma. Izrađen u suradnji sa stručnjacima Univerziteta Manchester, ovaj koncept razlikuje se od konvencionalnih letjelica po konstrukciji krila.
Magma, naime, ima krilo delta konfiguracije koje u svojoj konstrukciji ne uključuje pokretne dijelove tradicionalno smještene uzduž izlazne ivice – krilca (elerone) i zakrilca (flapsove). Smanjivanje broja pomičnih dijelova krila pojednostavljuje i smanjuje troškove izrade i održavanja letjelica, smanjuje im masu, te omogućava izradu lakših, a samim time i bržih i efikasnijih letjelica, te onih koje je teže otkriti radarima.
Umjesto dodatnim pomičnim površinama na krilu, letjelicama ovakve konstrukcije upravljalo bi se zračnim mlazovima koji se nadzvučnim brzinama ispuštaju kroz uske otvore na izlaznim ivicama krila, te tako preuzimaju funkciju krilaca pri upravljanju avionom oko uzdužne osi. Dodatno, u ispuh motora se dodaje mlaz zraka kako bi se utjecalo na njegov smjer, čime se zračnim strujanjem zamjenjuje i funkcija kormila visine klasične konstrukcije aviona. Zrak za ovakvo upravljanje uzima se kroz motorne usise, piše Bug.hr.
Prototip Magma izrađen je kao bespilotna letjelica, a ovog je tjedna objavljen video zapis njezinih pokusnih letova. Na njemu je vidljivo da su prilikom polijetanja i slijetanja korištene konvencionalne pokretne površine krila, no u letu je omogućeno kontroliranje smjera protokom zraka.
BAE Systems na ovom konceptu radi već gotovo deset godina, a ovo je bio prvi puta da je jedna ovakva letjelica uspješno manevrirala u zraku uz pomoć nadzvučnih mlaznica.