Razgovarao: Mirsad Pehilj / Profitiraj.ba
U decembru obilježavate godišnjicu od kako Wiener osiguranje Vienna Insurance Group a.d. Banja Luka zvanično posluje pod tim nazivom (nekadašnje Jahorina osiguranje) i nakon preseljenja sjedišta kompanije sa Pala u Banja Luku. Da li su vam pomenute promjene olakšale poslovanje na cijelom tržištu BiH?
Uskoro obilježavamo prvu godišnjicu poslovanja pod novim imenom Wiener osiguranje Vienna Insurance Group, na koje smo veoma ponosni jer je veoma uvaženo i poznato, kako na ovim prostorima, tako i šire. Dio smo najveće osiguravajuće grupacije u Centralnoj i Istočnoj Evropi – Vienna Insurance Group, sa tradicijom i iskustvom dugim čak 190 godina, a koja posluje u 25 zemalja, ima oko 25.000 zaposlenih i godišnju premiju preko 9 milijardi eura.
Ovi podaci govore sami za sebe o kakvom brendu je riječ i čemu sve naši postojeći i novi klijenti mogu da imaju pristup – kakvim uslugama, ponudama, inovacijama, dodatnojoj sigurnosti, tehnologijama, itd. Ovakvom promjenom u nazivu društva i sa premještanjem sjedišta u Banjaluku dajemo jasnu poruku tržištu da je stigao jako kvalitetan brend iz oblasti osiguranja, koji posluje pod okriljem najveće osiguravajuće grupacije u ovom dijelu Evrope, a koji će raditi ne samo na razvoju vlastitih usluga i proizvoda, već i na razvoju čitavog tržišta, uspostavljajući nove standarde u ovoj oblasti. U skladu sa navedenim, evidentno je da su te promjene već uveliko dovele do lakšeg i kvalitetnijeg poslovanja na cijelom tržištu za nas, a da i samo tržište ima i te kakve koristi od njih.
Prošla godina je za Wiener osiguranje bila puna iskušenja i problema nakon poplava i isplaćenih milionskih šteta, te ste kraj 2014. završili s gubitkom od oko 5 miliona KM. Međutim, na polugodištu ove godine osvarili ste prvu dobit od oko 80.000 KM. Je li to pokazatelj da ste prebrodili poteškoće koje su vas pratile u posljednje dvije godine?
Opšte poznata je činjenica da je prošla godina je bila puna iskušenja i problema za čitavu zemlju, privredu te i osiguravajuću branšu. Ne dešavaju se često nepogode ovakvih razmjera, kao što su bile prošlogodišnje katastrofalne poplave sa štetom koja je iznosila skoro 4 milijarde KM, a samo naše društvo je za isplatu šteta po osnovu osiguranja od poplava izdvojilo iznose u visini od dva godišnja prihoda i što je sigurno imalo velikog uticaja na naše poslovanje.
Međutim, imamo ambiciozne planove i pokrenuli smo brojne procese restruktuiranja i optimizacije, pa i samog portfelja proizvoda koje nudimo, a koji su imali veliko učešće u ukupnoj premiji, kao što je osiguranje od autoodgovornosti. Ti pokrenuti procesi i aktivnosti već daju rezultate, vidiljivi su i kroz ostvarenu dobit, tako da je finansijski rezultat već u prvoj polovini godine poboljšan i očekujemo takav trend do kraja godine. Društvo je već sa polovinom ove godine i pored svega navedenog iskazalo pozitivan rezultat.
Rast portfelja korporativnih klijenata
Sudeći po premijskim rezultatima za prvih šest mjeseci ove godine, Wiener osiguranje VIG imalo je zapažen rast od preko 40 posto u odnosu na isti period lani, ostvarivši ukupnu premiju od 19,92 miliona KM, a akcenat ste stavili i na razvoj životnih osiguranja koje su na kraju juna dosegle oko milion maraka, dok je prema posljednim podacima za august 2015. ta premija porasla na 1,36 miliona KM a ukupna premija na gotovo 24 miliona KM. U kojoj mjeri je taj rast ostvaren u skladu za planskim ciljevima i prioritetnim segmentima?
Ukupan rast tržišta za prvih pola godine je iznosio 3,7%, dok je rast Wiener osiguranja bio vrtoglavih 40,2% kao što ste spomenuli. Daleko smo ispred konkurencije po tom pitanju, te smo sa osmog mjesta dospjeli među top pet osiguravajućih društava u zemlji u odnosu na isti period prošle godine. Taj rast je svakako u skladu sa planskim ciljevima i prioritetnim segmentima.
Poznato je da smo fokus stavili na životna osiguranja, te osiguranja imovine. Samo kad posmatramo životna osiguranja, ona bilježe godišnji rast premije i do 50% u odnosu na prethodnu godinu, a ne smijemo zaboraviti ni činjenicu da smo ih počeli prodavati tek prije par godina i da smo očigledno na dobrom putu. Imovinska osiguranja bilježe sve već rast, a posebno nas raduje činjenica da je naš portfelj korporativnih klijenata u sve većem porastu.
O prošlogodišnjim poplavama je puno rečeno i nažalost, situacija se nije mnogo promijenila od tada u korist povećanog broja zaključenih polisa za takvu vrstu osiguranja. Koliko ste u ovoj godini isplatili po osnovu odštetnih zahtjeva i naknada obaveza iz osiguranja i, generalno, ima li Wiener poteškoća u isplati šteta?
Usprkos poplavama koje su nas zadesile, situacija i svijest se nažalost nisu mnogo promijenili u korist povećanog broja zaključenih polisa za takvu vrstu osiguranja. Veliki broj ljudi i privrednih subjekata je pretrpio ogromne štete, a koje bi bile mnogo lakše sanirane da su imali osiguranje od poplava. U zapadnim zemljama se takođe dešavaju takve elementarne nepogode i mnogi pretrpe veliku materijalnu štetu, ali su štete uglavnom pokrivene kroz osiguranje i relativno brzo se saniraju.
Velika osiguravajuća društva kao što je naše, vlastitu sigurnost za ovakve rizike imaju u reosiguranju. Kamo sreće da je više ljudi i privrednih subjekata imalo zaključeno osiguranje od poplave, s obzirom na to koliko smo šteta mogli da isplatimo upravo zahvaljujući odličnom program reosiguranja i raspoloživim sredstvima koja imamo kroz njega.
Na ime šteta od poplava smo ukupno isplatili skoro 58 miliona KM, od toga samo u ovoj godini preko 30 miliona KM. Zahvaljujući profesionalizmu, znanju i posvećenosti naših stručnih timova za štete, te i podršci koju imamo kroz spomenuto kvalitetno reosiguravajuće pokriće koje je obavezno za sve članice Vienna Insurance Group, uspjeli smo sve uredno servisirati i nije bilo problema u isplatama šteta.
Nedovoljna regulisanost tržišta
I pored ekonomskih teškoća, industrija osiguranja u BiH ipak se doima žilavom i na polugodištu 2015. zadržan je trend niskog premijskog porasta od nekih četiri posto. Interesantno je da su životna osiguranja na nivou BiH imala rast od oko 8,4 posto, a neživotna oko 2,6 posto. Kako to objasniti u situaciji ekonomske, pa i političke krize?
Prema statistici, tržište osiguranja u BiH je takvo da je prosječna premija osiguranja po glavi stanovnika među najnižim u regionu i skoro pa se ne može mjeriti sa prosječnom premijom na evropskom tržištu. S druge strane, na njemu djeluje jako veliki broj osiguravajućih društava – čak 24, a što je zaista veliki broj za tako malo tržište.
Veliki problem za adekvatan rast predstavljaju nedovoljna regulisanost tržišta po uzoru na razvijene zemlje, nelojalna konkurencija, slaba kupovna moć stanovništa i nedovoljno razvijena svijest o potrebi za osiguranjem.
Usprkos svemu tome, tržište raste jer ima potencijala i još uvijek nije dovoljno razvijeno. Naročito rastu segmenti životnih osiguranja, koji su i naš prioritet, te u segment neživota – imovinska osiguranja. Mi kao jedno od vodećih osiguravajućih društava na tržištu ovo sve vidimo kao izuzetnu priliku za rast i razvoj, te smatramo i da imamo obavezu da direktno utičemo na daljni razvoj tržišta, a što je već evidentno u rastu kojeg imamo i koji utiče na ukupan rast tržišta.
Međuentitetsko tržište osiguranja u BiH ima trend rasta, iako to umnogome koči neusklađenost propisa. Kako to prevazići i, uprkos tim preprekama, očekujete li rast međuentitetskog premijskog prihoda u narednom periodu?
Usprkos brojnim problemima i neusklađenostima u propisima, međuentitetski promet kontinuirano raste. Sve je veća integracija tržišta unutar BiH, iz godine u godinu raste broj društava iz oba entiteta koja posluju u drugom entitetu, kao i premija koju realizuju. Ovo je samo po sebi kompleksno pitanje jer je i uređenje zemlje te prirode, a što dodatno otežava međuentitetsko poslovanje.
Mi procjenjujemo da će ovi trendovi i dalje imati pozitivne vrijednosti, te se nadamo da će se u doglednoj budućnosti ostvariti potrebni preduslovi za normalnije poslovanje, a to je prije svega harmonizacija propisa. Ono što je za nas važno jeste da ostvarujemo sve bolje rezultate u Federaciji i da nam je lista klijenata sve duža i snažnija po pitanju referenci.
Autoodgovornost i dalje je najzastupljenija kod neživotnih osiguranja, a s njom i ‘rat cijenama’ koje ugrožava i poslovanje nekih osiguravatelja. Ima li uopće iskrene želje među osigurateljima i posrednicima da se situacija u segmentu osiguranja AO dovede u kakav-takav red i može li se tržište urediti bez uplitanja entitetskih regulatornih agencija za osiguranja?
U segmentu prodaje osiguranja, obavezno osiguranje od autoodgovornosti i dalje ima veliki udio u ukupnoj premiji kod većine osiguravajućih društava, budući da je obavezno. Međutim, situacija je do te mjere zaoštrena, da vlada pravi rat s cijenama tj. davanjima popusta i da je konkurencija prilično nelojalna.
Mi smo se kao društvo fokusirali na druge, perspektivnije vrste osiguranja, jer između ostalog će i u ovom segmentu neminovno doći do liberalizacije i društva koja imaju nedovoljnu disperziju premije po ostalim vrstama osiguranja i iskljjučivo su fokusirana na ovaj vid osiguranja će biti prilično ugrožena i u problemima kada se to desi. Među društvima vlada određeni džentlmenski dogovor o davanju popusta, ali ga se mnogi nažalost ne pridržavaju te se ova oblast ne može regulisati bez direktnog učešća i nadzora entitetski regulatornih agencija.
U fokusu životna i imovinska osiguranja
Kakve su ambicije Wiener osiguranja u narednom periodu na tržištu u RS i BiH i planirate li dalje širenje prodajne mreže?
Wiener osiguranje ima ozbiljne i veoma ambiciozne planove za naredni period. Već smo dosta se uradili na polju restruktuiranja portfelja proizvoda, a ambicije ne manjka ni u definisanim prodajnim planovima. Plan nam je da ostvarimo povećanje ukupne premije u odnosu na prošlu godinu do 20%, a to se posebno odnosi na povećanje premije određenih vrsta proizvoda koji su nam glavni fokus, kao što su životna i imovinska osiguranja.
Nastavićemo dalje da razvijamo nove proizvode u skladu sa evropskim standardima i razvijenim tržištima, nudeći jedinstvene proizvode i posebne akcije. Ambiciozno smo krenuli i po pitanju pojačavanja funkcije podrške prodaji kroz marketing i sprovođenje većeg broja posebno pripremljenih kampanja. Radimo na daljem razvoju prodajne mreže – kako naše interne tako i eksterne, uz povećanje broja prodajnih mjesta i broja edukovanih prodavača.
Takođe, imamo ozbiljne planove koji su namijenjeni zajednici u kojoj poslujemo i društvenoj odgovornosti jer planiramo da sprovedemo veliki broj društveno-odgovornih projekata i aktivnosti.
Imajući u vidu da ste članica austrijskog VIG-a, hoće li biti novih proizvoda u skladu sa evropskim standardima i planirate li uvođenje D&O polisa – osiguranje odgovornosti menadžera (nedavno predstavljene na seminaru u Banja Luci), koje su zastupljene u vodećim evropskim zemljama, a polako zauzimaju svoje mjesto i u Sloveniji i Hrvatskoj?
Kao što smo već spomenuli, u planu nam je daljni nastavak razvoja novih proizvoda jer smo jedan od najvećih inovatora na tržištu i to nam je jedno od ključnih opredjeljenja. Nedavno predstavljeni proizvod ‘D&O polisa – osiguranje odgovornosti menadžera i direktora’ je nešto jedinstveno na našem tržištu. To je polisa osiguranja koja štiti direktore, službenike i ostale osobe koje imaju menadžerske odgovornosti, a mogu postati lično odgovorni za plaćanje štete i troškova kao rezultat nekog pokrenutog sudskog spora. U razvijenim zapadnim zemljama to nije nikakva novina i gotovo većina kompanija i odgovornih menadžera je ima i pokriveni su takvom vrstom polise osiguranja.
Za naredni period pripremamo i ostale posebne proizvode, a koji su prije svega orijentisani na poslovni segment i pravna lica, te o čemu ćete biti blagovremeno informisani.