Podaci monitoringa: Pogledajte gdje se najviše krše odredbe Zakona o javnim nabavkama

U prvoj fazi monitoringa praćeno više od 2400 javnih nabavki, ukupne vrijednosti preko 750 miliona KM. Od tog broja čak 612 javnih nabavki nije u opšte bilo predviđeno u planovima javnih nabavki organa koji su raspisivali tendere

0
850
Prezentirani podaci iz prve faze procesa monitoringa javnih nabavki u 2017. godini

Netransparentno planiranje, kratki rokovi i neodgovarajući postupci, diskriminirajući kriteriji i tehničke specifikacije osnovne su karakteristike procesa javnih nabavki u BiH. Zaključci su to nakon završetka prve faze procesa monitoringa javnih nabavki koju su u 2017. godini vršili timovi Fonda otvoreno društvo BiH, Razvojne agencija Eda Banja Luka, Transparency International BiH, Centra za istraživačko novinarstvo BiH i UG ‘Tender’ Banja Luka.
”U prvoj fazi monitoringa pratili smo preko 2400 javnih nabavki, ukupne vrijednosti veće od 750 miliona KM. Od tog broja čak 612 javnih nabavki nije u opšte bilo predviđeno u planovima javnih nabavki organa koji su raspisivali tendere. Posebno zabrinjava činjenica da je od broja neplaniranih javnih nabavki, njih 427 pokrenuto potpuno suprotno odredbama Zakona o javnim nabavkama. Tako je prije nekoliko dana Zavod za javno zdravstvo Federacije BiH pokrenuo nabavku cjepiva za imunizaciju djece u vrijednosti od 3 miliona KM, nabavke nema u planu javnih nabavki Zavoda, niti je odluka o nabavci objavljena na web stranici Zavoda ”, izjavio je Mervan Miraščija iz Fonda otvoreno društvo BiH.
Govoreći o primjerima kršenja odredaba Zakona o javnim nabavkama, monitori su danas naveli konkretne primjere kada je vrijednost tendera značajno viša od planirane, kao što je slučaj sa Zavodom zdrastvenog osiguranja Tuzlanskog kantona, gdje planirana vrijednost radova na zamjeni stolarije u sjedištu Zavoda iznosi 22.000 KM, dok je vrijednost objavljenog tendera 45.000 KM, ili za Grad Trebinje, gdje planirana vrijednost radova na izgradnji i rekonstrukciji ulica i puteva u 2017. iznosi 327.777 KM, dok vrijednost navedena u tenderskoj dokumentaciji iznosi 595.999,17 KM.
Tenderska dokumentacija se nerijetko naplaćuje, ili se čak traži njena kupovina bez prethodno omogućenog uvida u istu.
Navodeći primjere kritične prakse, monitori su naveli i primjer Općine Čapljina. Vrijednost tendera za usluge trimovanja rastinja u putnom pojasu iznosila je 160.000 KM. Općina Čapljina po prostornom planu ima 140 km lokalnih i nerazvrstanih puteva obuhvaćenih ovom nabavkom. Ako bi se isplatila puna suma, to bi iznosilo oko 1150 KM/km, ili 30 puta skuplje nego što se ista usluga plaća u Velikoj Britaniji. U navedenom primjeru zanimljiv je i podatak da je kompanija koja je dala ponudu, nakon što se obračuna PDV, dala cijenu koja je samo za 15 konvertibilnih pfeniga niža od iznosa planiranih sredstava za navedene usluge.
Kako je navedeno, jedan od naočitijih primjera nezakonitog i neefikasnog trošenja javnog novca zabilježen je monitoringom MH EPRS ZP RITE Gacko. Ova kompanija kupuje radove koji su u opisu poslova samog preduzeća. Konkretan posao dodjeljen je firmi Termogradin Gacko koja će za 4 mjeseca kopanja i prevoza zemlje na površinskom kopu RITE Gacko naplatiti skoro 6 miliona KM. Uvidom u ranije sklopljene ugovore utvrđeno je da je Termograding sa RITE Gacko skopio 77 ugovora između 2011. i 2015. godine. Njihova ukupna vrijednost premašuje 43 miliona KM.