Evropska uredba o homologaciji motornih vozila i njihovih motora s obzirom na emisije i trajnost baterija, poznata kao norma Euro 7, izvorno je bila osmišljena kao ‘posljednji+ set pravila za automobile na fosilna goriva i trebala je značajno postrožiti pravila za nove benzince i dizelaše na evropskom tržištu.
No, odmah po predstavljanju protiv stroge se regulative pobunila autoindustrija, pa potom i države članice EU (one koje imaju snažne autoindustrije), tražeći da se određene odredbe ‘olabave’.
Prema kritičarima, prijedlog je bio pretjerano strog, nerealan i restriktivan prema proizvođačima, a nije osiguravao željene rezultate u pogledu zaštite okoliša. Iz evropskog udruženja proizvođača automobila, ACEA, rekli su tada i da će proizvođači imati čak 4 do 10 puta više troškove zbog uvođenja norme Euro 7 od predviđenih. S druge strane, ekološki aktivisti smatrali su da je norma čak i preblaga, odnosno da je EU išla previše ‘niz dlaku’ proizvođačima u prvom tekstu.
Nakon višemjesečnih pregovora i razmatranja sljedećih koraka, ove sedmice je donesen novi prijedlog – Vijeće EU je iznijelo svoje stajalište.
Stajalištem Vijeća uspostavlja se ravnoteža između strogih zahtjeva za emisije iz vozila i dodatnih ulaganja za industriju u trenutku kada evropski proizvođači automobila prolaze kroz preobrazbu prema proizvodnji automobila s nultim emisijama. Općim pristupom zadržavaju se postojeće granične vrijednosti emisija i ispitni uvjeti za laka vozila. Kad je riječ o teškim vozilima, granične su vrijednosti emisija niže, a ispitni uvjeti neznatno prilagođeni, kažu iz Vijeća.
Međutim, prihvaćeni tekst otkriva kako je prilagodba ipak nešto značajnija – kompromisni tekst kaže da će nivo dopuštenih emisija za kategorije vozila M1 i N1 (osobna i kombi vozila) ostati nepromijenjeni u odnosu na one u normi Euro 6. Što se tiče emisija ispušnih plinova za vozila kategorija M2, M3, N2 i N3 (autobusi i teška privredna vozila) s motorima s unutarnjim sagorijevanjem, u novom kompromisnom tekstu uklanja se granična vrijednost emisija za formaldehid, granične vrijednosti emisija niže su, dok su ispitni uvjeti neznatno prilagođeni u usporedbi s normom Euro 6.
Iz autoindustrije kažu kako je ovaj potez ‘korak u pravom smjeru’, ali da troškovni pritisak na proizvođače ostaje previsok, piše Autonet.hr.
Predsjedništvo Vijeća s novim prijedlogom ići će pred Evropski parlament na pregovore o usvajanju teksta. Prođe li sve kako je planirano, norma Euro 7 na snagu će stupiti 2025. godine.