Inženjerstvo užitka vožnje

0
102
Masayoshi Kanei jedan je od inženjera u Mazdinom razvojnom timu (Foto: Eric Micotto)

Svaka Mazda mora proći niz strogih testova prije izlaska na tržište, a upravo na testnoj stazi u sjedištu u Hirošimi Mazdini inženjeri kreiraju nezaboravan doživljaj vožnje.
Masayoshi Kanei jedan je od takvih inženjera koji se Mazdinom razvojnom timu pridružio prije 14 godina i koji testira kako prototipove u razvoju, tako i razvojna vozila tik pred proizvodnju, uključujući Mazdu CX-60 PHEV. Samo ga nemojte zvati test vozačem.

Vrhunske performanse

“U Mazdi se ne nazivamo test vozačima jer smo uključeni u svaki korak razvoja, od početnog planiranja do odobrenja proizvodnog modela spremnog za lansiranje. Testiramo mnogo automobila koji prolaze kroz naš odjel kako bismo provjerili podatke i ocijenili njihovu upravljivost, kvalitetu i primjerenost za cestu. Međutim, još jedan ključni parametar je ono što u Mazdi nazivamo ‘osjećaj performansi’, koji se usredotočuje na ljudsku percepciju ubrzanja i kretanja automobila”, kaže Kanei, koji je zadužen za pogonske sklopove.
Nakon izlaska na testnu stazu, Kanei koristi sva svoja osjetila kako bi procijenio performanse vozila.
“Primjerice, tokom ubrzanja morate biti sposobni izmjeriti i procijeniti čak i najmanju promjenu u aspektima kao što su g-sila i trzaji kroz svoje tijelo. Ti faktori značajno utječu na vaš doživljaj u automobilu kao vozača. Trzaj je vektor koji se mijenja u ubrzanju tokom vremena i Mazda ga smatra jednim od ključnih parametara u daljnjem razvoju svojih inovacija usmjerenih na čovjeka”, kaže on.
Međutim, Kanei također priznaje da su ljudska osjetila ključna, ali nisu savršena.
“Naše vlastite procjene prenosimo dizajneru (pogonskog sklopa) i kombiniramo ih s numeričkim podacima, kako bismo konfigurirali bolji pogonski sklop koji može raditi tačno onako kako vozač želi”, pojašnjava Kanei.

CX-60 PHEV donio nove izazove

Ovaj je proces imao posebno značajnu ulogu kada je Kanei radio na modelu CX-60 i njegovom e-Skyactiv PHEV pogonskom sklopu.
“PHEV je vozilo koje koristi najbolje dijelove i automobila s unutarnjim sagorijevanjem (ICE) i električnog vozila”, kaže Kanei.
Kad je baterija PHEV-a napunjena, vozilo se kreće na električnu energiju štedeći gorivo. Ako želite ubrzati na bržoj cesti, tada automobil odlučuje koristiti motor s unutarnjim sagorijevanjem kako bi prikupio dovoljno snage za postizanje potrebne brzine.
“No ponekad osjećate da automobil ne ubrzava onako brzo kako biste željeli. Ili, suprotno tome, osjećate da se prebacivanje na unutarnje sagorijevanje događa prebrzo. To je jedan od uobičajenih problema kod PHEV vozila”, kaže Kanei.
Taj prelazak s električne energije na motor s unutarnjim sagorijevanjem može biti zahtjevan u smislu finog podešavanja, kaže on, ali ipak ostaje ključan zadatak. Uostalom, pita se – zar se ne biste uplašili da automobil ne reagira onako kako vi želite?
CX-60 PHEV donio je nove izazove, no Kanei i njegov tim bili su zadovoljni što su ih mogli riješiti. Na kraju su proizveli PHEV sistem pogonskog sklopa koji osigurava spretnost i preciznost vožnje.
“Nije bilo tako jednostavno postići nivo vožnje koju tražimo u Mazdi, ali na kraju smo uspjeli”, kaže Kanei te dodaje – ukratko, automobil je osmišljen da vozi tačno onako kako želite.
Ipak, ne može se poreći da je testiranje vozila ključni dio procesa razvoja, a Kanei priznaje da to radi često – od Mazdinih tajnih poligona u Japanu do svjetski poznatog autobahna u Njemačkoj.

Pripravni na sve

Pritisak je na Kaneiju i njegovim kolegama inženjerima, no oni su više nego kvalificirani za zadatak. Nakon što su radili na modelima kao što su Mazda CX-30 i najnoviji CX-60, Kanei objašnjava da Mazda koristi sistem koji osigurava da su njihovi inženjeri dobro opremljeni za bilo koji zadatak.

Kako bi se postigao ovaj cilj, primjenjuje se sistem strogih pravila osmišljen kako bi Kanei i njegovi kolege stekli vještine potrebne za pravednu, dosljednu i, što je najvažnije, sigurnu procjenu. Sistem započinje rangom za početnike, prikladnim za istraživanje impresivnog Mazdinog sjedišta u Hirošimi, i uspinje se prema višim kvalifikacijama koje, kako Kanei objašnjava, omogućuju vozačima testiranje vozila ‘pri maksimalno dopuštenim brzinama za probne vožnje’. U skladu s Mazdinim načelom stavljanja vozača na prvo mjesto, najvažniji faktor ovdje jest prepoznati ono što će najbolje odgovarati krajnjem korisniku.
Te razlike u sposobnostima između početničkog ranga i viših nivoa mogu biti značajne.
“Prilikom probne vožnje morate tačno procijeniti performanse automobila, bez obzira na uvjete. Ako to niste u stanju, vašim procjenama razvojni tim neće pridavati legitimnost niti povjerenje”, nastavlja Kanei.
Vožnja pri različitim brzinama ključan je pokazatelj performansi automobila. S obzirom na to da Kanei može testirati razne modele pri iznimno visokim brzinama, na svemu od suhih ravnih dionica do mokrih zavoja, jasno je zašto Mazda primjenjuje ovaj strogi sistem licenciranja: kako bi osigurala da svaki automobil uvijek pruža užitak vožnje, čak i pri krajnjim opterećenjima, te kako bi ovi talentirani zaposlenici bili sigurni tijekom obavljanja svojih zadataka.
Prije nego što je započeo svoj profesionalni put u Mazdi, Kanei je već na univerzitetu savladao osnove razvoja visokoučinkovitih motora. Na pitanje koji mu je model dosad bio najdraži za testiranje, bez oklijevanja odgovara: “Uvijek je to najnoviji model na kojem sam radio.”