CEFTA uklanja geoblokiranje: Veće mogućnosti za online kupce

Kupci iz BiH koji žele da naruče proizvode ili usluge iz regiona uglavnom se susreću sa geografskim blokiranjem u nekoj od 4 faze kupovine: pristup internet stranici, registracija, dostava i plaćanje

0
299
Neopravdano geografsko blokiranje je jedna od barijera koju CEFTA želi otkloniti

Jeste li čuli za izraz ‘geografsko blokiranje’? Riječ je o svojevrsnom problemu sa kojim se online trgovci i kupci u regionu, a i šire nerijetko susreću. Geografsko blokiranje se smatra vrstom diskriminacije među potrošačima, u zavisnosti od mjesta u kojem žive i iz kojeg žele da posluju ili da primaju narudžbe.
Akcioni plan za Zajedničko regionalno tržište 2021-2024. predviđa slobodno kretanje roba i usluge u okviru CEFTA-e, a neopravdano geografsko blokiranje je jedna od barijera koju CEFTA želi otkloniti. Glavni dobitnici su svi internet kupci koji kupuju u e-trgovinama sa sjedištem u drugom CEFTA tržištu.
Stručnjaci u CEFTA-i ugasili su tekst Odluke Zajedničkog odbora koji će osigurati da se pravila Evropske unije primjenjuju i unutar CEFTA-e najkasnije od 2025. godine, koliko će biti dovoljno da se uspostave pravila i procedure na nivou svakog CEFTA tržišta.
Nedavno CEFTA istraživanje je pokazalo da je tek 1 od 4 pokušaja da se nešto kupi online na susjednim CEFTA tržištima uspješan. Razlozi su brojni, neki opravdani, ali neki i ne.
Bh. kupci koji žele da naruče proizvode ili usluge iz regiona uglavnom se susreću sa geografskim blokiranjem u nekoj od 4 faze kupovine: pristup internet stranici, registracija, dostava i plaćanje.
Na CEFTA tržištima najviše prepreka ove vrste je u online trgovinama u Moldaviji (87,5%) i Srbiji (86%), a najmanje u Crnoj Gori (61%). Sa druge strane, e-prodavnice u BiH u 69% slučajeva imaju barijere za kupce iz regiona.
Istraživanje provedeno u Bosni i Hercegovini je pokazalo da se online trgovine pri izvozu svojih proizvoda suočavaju s istim problemima, prvenstveno visokim troškovima dostave i carine. Kupci iz inostranstva često otkazuju narudžbe kada vide ukupni trošak koji, zbog skupe dostave i carine, nekada bude i višestruko puta veći od cijene proizvoda koji žele naručiti.
Posebnu prepreku predstavljaju propisi. Neusklađena je regulativa sa EU i drugim CEFTA tržištima i različiti zakoni povezani s prevozom robe za svako tržište, a u BiH je ograničena upotreba digitalnih platnih instrumenata, poput Paypala, što je važno za strane kupce.
Neke od navedenih problema su neopravdani, te će biti otklonjeni primjenom zajedničkih pravila o geografskom blokiranju. Drugi su opravdani, ali će se naći na agendi drugih inicijativa koje imaju za cilj unaprjeđenje elektronske trgovine unutar CEFTA po uzoru na EU.