Prevare s brojačem kilometara svake godine koštaju evropske kupce automobila milijarde eura. Međutim, podaci carVertical kompanije za prikupljanje podataka o rabljenim automobilima pokazuju da su stope prevara pale s 5,2% u 2023. na 4,9% ove godine.
Prema automobilskom stručnjaku iz carVerticala, Matasu Buzelisu, ovaj napredak djelomično je rezultat međunarodnih podatkovnih rješenja, osobito sve popularnijih provjera istorije vozila.
Rješavanje problema prevare s lažiranim brojačima kilometara nije lak zadatak. Rabljeni automobili migriraju diljem Evrope, vođeni općim smjerom od zapada prema istoku. Buzelis naglašava da kad god nepošteni pojedinci uvoze neko vozilo, oni često pokušavaju povećati svoje profitne marže vraćajući vrijednosti brojača kilometara unatrag ili prikrivanjem štete.
Kompanija carVertical izračunala je iznos koji je preplaćen za vozila s lažiranim brojačem kilometara u određenim zemljama. Samo u Poljskoj vozači godišnje preplate najmanje 1,1 milijardu eura, a slijede ih kupci rabljenih automobila u Francuskoj, koji svake godine plate 0,8 milijardi eura više nego što su trebali. Nadalje, kupci rabljenih automobila u Italiji potroše više od 720 miliona eura na vozila s izmijenjenom kilometražom. Ali ovo su samo tri tržišta Evropske unije, ostavljajući neke još veće zemlje koje treba razmotriti.
Transparentnost tržišta rabljenih automobila hronična je glavobolja za političare i donositelje odluka, ali do sada nije pronađeno rješenje koje bi promijenilo situaciju. Prema Buzelisu, jedva da je bilo pokušaja da se uhvati u koštac s prevarantima. To je stvorilo veliku potražnju za digitalnim proizvodima koji se temelje na podacima poput provjere istorije vozila.
“Rješavanje fenomena prevare s lažiranim brojačem kilometara nije lako. Zainteresirani kupci mogli su pratiti neusklađenost dijelova ili nedostatke i smatrati da je stanje vozila sumnjivo. Prikupljanje međunarodnih podataka o kilometraži, oštećenjima, vlasništvu i registraciji u stvarnom vremenu iz više od 40 zemalja može biti korisno, posebno za one koji su koristili samo provjeru istorije na svojim lokalnim tržištima koja su puna uvezenih vozila”, kaže Buzelis iz carVerticala.
Buzelis također napominje da rad s tijelima za provođenje zakona, nacionalnim policijskim bazama podataka, financijskim institucijama, nacionalnim ili državnim registrima, neprofitnim organizacijama i poslovnim partnerima poput automobilskih oglasnika ili velikih trgovaca, stvara mnoge izazove koje trebaju obraditi IT stručnjaci prije nego što bi uvidi mogli biti korisni kupcima rabljenih automobila.