U okviru 9. Sarajevo Business Foruma (SBF) održan je panel ‘Turizam kao vodeća razvojna šansa regiona Jugoistočne Evrope – Tourism as a Rapid Growth Opportunity for SEE’, na kojem je razgovarano o značaju zajedničkog nastupa zemalja regiona u kreiranju turističkih projekata.
U uvodnoj prezentaciji, prije početka panela, gradonačelnik Sarajeva Abdulah Skaka, poručio je da je Grad Sarajevo spreman biti partner svima koji se odluče ovdje investirati.
Skaka je investitorima obećao da će Sarajevo osigurati besplatnu pravnu pomoć kako bi se investicije lakše sprovele i istakao kako Sarajevo doživljava turistički procvat, gdje je, uz stalni porast broja turista, hotelska popunjenost u gradu veća od 80 posto.
Prema podacima Svjetske turističke organizacije BiH nalazi se u samom vrhu ljestvice po porastu broja turista, dok je prema stopi turističkog rasta Jugoistočna Evropa jedna od top 10 turističkih destinacija u svijetu.
“Jako smo sretni što imamo značajn broj poslovnih ljudi ovdje na SBF-u, gdje nas je prisutno više od 30. Kao poslovni ljudi imali smo priliku putovati širom svijeta, i moram istaći da, nakon što smo vidjeli sve, zaključili smo da je ovo najljepše mjesto na svijetu i da vrijedi ulagati ovdje. Bahrein i zemlje Zaljeva ohrabrujem da dođu ovdje” kazao je Jawad Alhawaj, predsjednik grupe Alhawaj i predsjednik Bosanskohercegovačko-bahreinskog društva.
Podsjetio je kako je ovo njegova šesta posjeta našoj zemlji te da ovdje postoje svi uslovi za razvoj turizma, posebno porodičnog i zdravstvenog sa banjskim centrima, ali da je za privlačenje još većeg broja stranih turista preporučljivo da i veliki hotelski lanci dođu u BiH, poput Hiltona i Sheratona, jer je to stranim turistima garancija sigurnosti. Kao kompetetivne prednosti istakao je divan okoliš, vodne potencijale, ljubaznost ljudi i historijsko naslijeđe.
Osim promocije regiona kao atraktivne turističke destinacije, na panelu se razgovaralo o značaju zajedničkog nastupa zemalja regiona u kreiranju turističkih projekata.
Snježana Derviškadić, voditeljica tima Projekta za turizam Vijeća za regionalnu saradnju (RCC), kazala je kako su sve zemlje regiona kao strateški sektor prepoznale turizam, ali da trenutno Albanija predvodi u tom procesu, a potom Crna Gora. No, osim obalnih područja, koje nude sunce i more, turizam u regionu ima još prilike za razvoj i unutrašnjosti regiona.
“Potencijal regiona je nuđenje raznolikosti, a zemlje mogu djelovati tako da se uvežu na rutama koje su logične za putnike i da koordiniraju zajedno na tim rutama”, poručila je Derviškadić.
Vedrana Likan, partnerica i izvršna direktorica Colliers Internationala za Hrvatsku, Sloveniju i Bosnu i Hercegovinu, istakla je da su očekivanja turista u digitalnoj eri bitno drugačija pa je tako Dubrovnik kao grad postao destinacija, a ne kao ljetna turistička destinacija.
Govoreći o temi razvoja turističke infrastrukture navela je kako turisti danas postaju investitori, a da je taj trend posebno prisutan u Sarajevu, kupovinom nekretnina. Dodala je kako je infrastruktura jako bitna za razvoj turizma, ne samo putna, već i infrastruktura na terenu te kako zemlje regiona sada imaju veliku šansu.
“Novac čeka da bude dio globalnog ulaganja. Novac nema gdje drugo da dođe osim u manje razvijene zemlje”, navela je Likan.
“Kada dođu u Sarajevo turiste iz daleke Azije, iz Indonezije, Malezije zanima cijeli region i mislim da stvarna moć leži u povezivanju balkanskih zemalja. Brendiranje regiona, zajednički nastupi na sajmovima turizma trebali bi biti naredni korak”, izjavila je Aida Terzić, vlasnica Nature hotela na Trebeviću koja ima višegodišnje iskustvo rada u turističkoj agenciji, poručivši da je vrhunac za ulaganje u turizam upravo sada, jer će sigurno donijeti novac.
“U turizmu mašine ne mogu zamijeniti ljude, a više zemalja u regionu, ako se uvežu imaju bolju perspektivu razvoja. Tu neću samo istaći ekonomske prednosti, već povezivanje među zemljama na prijateljskom nivou gdje je kulturna razmjena značajna” izjavio je Takahiko Makino, savjetnik za regionalni turizam u Japanskoj agenciji za međunarodnu saradnju – JICA.
On je podijelio pozitivna iskustva sa japanskog tržišta gdje se pet zemalja uvezalo i promovisalo turističke potencijale, ne zemalja pojedinačno, već regije te poručio kako zemlje regiona Jugoistočne Evrope trebaju prepoznati gdje je njihova perspektiva na tržištu u odnosu na svijet.