Odavno je poznato da se u Bosni i Hercegovini živi za sevdah, što potvrđuju i rezultati najnovijeg regionalnog istraživanja* kompanije Visa, koje pokazuje da čak četvrtina ispitanika (26 posto) nekoliko puta sedmično odlazi u kafanu ili restoran, dok petina (19%) to čini svaki dan. Istraživanje pod nazivom Visa Pulse donijelo je i fascinantan podatak da se četiri od deset plaćanja vrši u okviru ugostiteljskih objekata.
Jedan plaća za sve
Na pitanje ko plaća u kafani, 10 posto ispitanika kaže da dijeli račun, za 46 posto uobičajeno je da jedna osoba plati cijeli ceh, a 44 posto nekad jedno, nekad drugo, ovisno o situaciji.
Što se tiče atraktivnosti ugostiteljske ponude, popust za lojalnost u omiljenom restoranu je najprivlačnija opcija za gotovo sedam od deset potrošača, što naglašava važnost nagrađivanja stalnih kupaca.
I dok je bezgotovinski bakšiš za živu muziku u ranoj fazi usvajanja, činjenica da je 39 posto potrošača otvoreno da karticom nagradi svirače pokazuje da postoji sve veći interes za modernizaciju usluga i poboljšanje pogodnosti.
Na napredak u prihvatanju savremenih tehnologija i sve veću tehnološku spremnost tržišta BiH, ukazuje i rast plaćanja karticama, pametnim telefonom ili satom u ugostiteljstvu i hotelijerstvu.
Na pitanje gdje bi željeli više mogućnosti za bezgotovinsko plaćanje, potrošači u Bosni i Hercegovini podjednako navode ugostiteljstvo i zdravstvene ustanove, a sve češće se traži i prilikom plaćanja parking mjesta. Iza navedenih oblasti na ljestvici prioriteta su frizerski i kozmetički saloni (36%), taksi operateri (31%), kiosci (29%), usluge javnog prijevoza (28%) i, na kraju, pijace i street marketi (21%).
Raste interesovanje za plaćanje mobitelima
Također, istraživanje Visa Pulse pokazalo je da gotovo polovina BiH stanovništva podjednako koristi gotovinu i platne kartice (44%). Bezgotovinsko plaćanje većina (57%) smatra jednostavnim, za polovinu ispitanika (50%) štedi vrijeme, a nešto manje njih (40%) kaže da se rado vraćaju u prodavnice koje prihvataju kartice.
Kada govore o prednosti kartice u odnosu na gotovinu, trećina potrošača (32%) kao plus ističe da ne moraju voditi računa o podizanju novca. Osim toga, gledajući sveukupne rezultate istraživanja, primjetne su i promjene navika potrošača, koje pokazuju da čak 86% građana naručuje preko interneta, a najčešće kupuju preko interneta odjeća i obuća.
Među ispitanicima postoji interesovanje za još modernije načine plaćanja u budućnosti od platnih kartica. Većina njih pokazuje interesovanje za plaćanje mobilnim telefonom (40%), a potom i za korištenje pametnog sata (19%), dok je upotreba rukavica, narukvica, prstena ili biočipova znatno manje zanimljiva.
___________
*Visa Pulse istraživanje, Visa SEE 2024